Livet er så musikalsk som en leg

Hvad var det sidste musik du har lyttet til i dag? Hvordan at musik, sang eller melodi gør du føler? Eller endnu vigtigere, hvordan det gør du tror?

Der er en undersøgelse, der er ude på at opdage, om hjerner, der er blevet uddannet musikalsk mere stærkere og i stand til at modstå degenerative virkningerne af demens som følge af alderdom i forhold til de hjerner, der ikke er på nogen måde udsættes eller uddannet musikalsk.

Denne canadiske-made undersøgelse ønsker at opdage, hvis børn, der får tidlig uddannelse i musikken har en mere kognitiv kant – skrive, læse og over-alt verbale færdigheder – sammenlignet med andre børn, der har ingen uddannelse i musik i nogen som helst måde.

Undersøgelsen har givet et tilskud på mere end hundrede halvtreds tusinde dollars en organisation baseret i Californien, der er relateret til alle former for forskning i musik.

De forskere, der ønsker at gennemføre undersøgelsen mener, at den menneskelige hjerne er ekstremt moldable og meget formbart, især når man er i sin barndom og indtil man når fuldgyldigt voksenalderen.

Forskere håber at når det er bevist, at tidlig træning i musik har en positiv indvirkning hvordan hjernefunktioner – og denne funktion går ud over noget, der er musikalsk relateret – det er derfor vigtigt, at musik være involveret i et barns tidligt uddannelse. Musik kan også udnyttes godt som en effektiv strategi til at rehabilitere en hjerne, der har været, på nogen måde, beskadiget på grund af sygdom eller slagtilfælde.

Tidligere arbejde, der er forbundet med denne undersøgelse er blevet udført i Tyskland hvori hjerner af musikere blev studeret og wired for at vide, hvordan de behandler musikken og hvordan musikken er faktisk i stand til at udløse ændringer – især fysiske ændringer – i den hårde ledning af hjernen.

Denne undersøgelse var i stand til at bevise, at musikere, tro det eller ej, har en forbedret auditive samt sensoriske dele i hjernen bedre end dem, der ikke er musikere. Det blev også set, at musikere, der startede tidlig træning har store områder i hjernen, specielt den kortikale, end dem, der kom sent i gang.

Den canadiske-made undersøgelse vil studere børn og den måde, deres hjerne fungere såvel som voksne, der er ældre og har forudgående uddannelse i musik. Aldre af området børn fra fire år til seks år gamle. Den ældre gruppe interval mellem fifty-sixty fem aldre.

Børn vil blive introduceret til violin lektioner samt klaver. Begge grupper vil være at gå gennem et batteri af tests, der vil måle graden af deres perception og kognition færdigheder. Disse grupper vil derefter være i forhold til de grupper, der er i alderen samme men har ingen uddannelse i musik i nogen som helst måde.

EEG vil blive brugt til at måle elektriske ændringer i regnen. MEG vil også bruges til at måle ændringer magnetisk. Mr vil også udnyttes til at indhente nødvendige oplysninger om de komplekse strukturer i hjernen.

Men dybest set, målet med undersøgelsen er at finde forskellige måder og midler til at udnytte musik som en effektiv form for rehabilitering for menneskers hjerner hvis funktioner har været utilsigtet hæmmet af degenerative sygdomme som slagtilfælde, hjertesygdom, Alzheimers, ulykke eller kræft, at nævne nogle få